כל מה שרציתם לדעת על חיפוש עבודה בהייטק

"עזוב אותי מניהול, תן לי לפתח" –פיתוח קריירה Hands On

בשונה מהמנטליות הישראלית הרווחת בה "להתקדם" אומר לנהל, ניהול היא משימה שלא מתאימה לכל אחד. רבים יאמרו לכם ש"כל אחד יכול לנהל" רק שהם שוכחים לציין ש"לא כל אחד יכול לנהל טוב" .

איך תדע אם לעזוב את הקוד בשביל קריירת ניהול?
עבודה בהייטק

תומר מוסמן

בשונה מהמנטליות הישראלית הרווחת בה "להתקדם" אומר לנהל, ניהול היא משימה שלא מתאימה לכל אחד. רבים יאמרו לכם ש"כל אחד יכול לנהל" רק שהם שוכחים לציין ש"לא כל אחד יכול לנהל טוב" .

איך תדע אם לעזוב את הקוד בשביל קריירת ניהול?

CPS JOBS השמה להייטק הכינה לך את כל שאתה צריך לדעת – ענה לעצמך על השאלות הבאות ובדוק למה אתה מתאים.

· מדוע הגעתי למקצוע הזה מלכתחילה? האם אני מוכן להתרחק מהעבודה המעשית/הטכנולוגית?

· האם יש לי את הכישורים להנהיג, להחדיר מוטיבציה ולנהל מפתחים אחרים?

· האם אהנה מתפקיד שיכלול מפגשי לקוחות\משקיעים, לגייס ולפטר עובדים, כתיבת חוו"דים על עמיתים לעבודה?

· האם מעבר מפיתוח לניהול זה מה שאני רוצה לעצמי? או שזה מה שמצופה ממני לעשות?

· אני מודע לכך שאם אקח את התפקיד אולי לא תהיה לי אופציה חזרה לתפקיד פיתוח?

אם לא בניהול, כיצד אפשר להתקדם?

אם עצם המחשבה להורות לחבריכם מה לעשות ולבקר את ביצועיהם גורמת לכם לחלחלה, התשובה היא בוודאות כן, יש לאן להתקדם. בכדי לעשות סדר בכיווני הקריירה האפשריים נסקר את אופציות הקידום הכללי הקיימות בארגונים כיום:

קידום מקצועי

מעבר אופקי לרוחב ההיררכיה הארגונית, מעבר ממחלקה אחת לאחרת או מפרויקט פיתוח אחד לשני מאפשר גם עלית מדרגה לפרויקט גדול יותר, לאחריות רבה יותר המוטלת על התפקיד ועבודה מול ממשקים בכירים יותר בארגון.

בסוג קידום זה, לא כל תנועה בתוך שכבה מקצועית משמעותה קידום. לפעמים היא נייטרלית ולעיתים משמעה נסיגה לאחור, ההקשר והשינוי בקידום מסוג זה יכול להוות קידום לעובד ברמת ההתמחות, הידע, הוותק ותחושת הקביעות בארגון.

קידום ניהולי

טיפוס אנכי בהיררכיה הארגונית. תחילה להנהלת צוות, שכבת ביניים ולאחר מכן להנהלה בכירה, ברוב המקרים הקידום הניהולי יהיה תחת אותו אגף מקצועי וכדי לעלות בדרגות הארגון העובד יצטרך לעבור ליניארית בכל תפקיד ותפקיד, בשונה מגיוס חיצוני שלרוב דורש ידע ניהולי קודם בתחום זהה.

קידום לעומק

מעבר למרכז הארגון. כלומר הפיכה למומחה המוגדר כחלק מאבני היסוד של החברה, הקידום במקרה זה הוא על סטאטוס והתפתחות בלתי פורמאליים (לדוגמא תפקידי ארכיטקט בפיתוח).

קידום אלכסוני

קידום אלכסוני הוא איוש אנשי טכנולוגיה בתחומי פעילות שהרקע והניסיון הנצברים בתפקידיהם הקודמים מהווים יתרון תחרותי והבנה מעמיקה במוצר. קידום כזה יכול להיות לתחומי הפיתוח העסקי, השיווק, מכירות טכניות, אינטגרציה ועוד.

עליה בביקושים ובשכר למומחים Hands On

חשוב לציין שמדובר על עבודה בהייטק ההתפתחות המקצועית מקובלת מאוד, וארגונים רבים מבינים את הצורך של מפתחים להישאר קרובים אל הקוד, אך לא רק. משרות ניהוליות רבות כיום דורשות מהמנהלים להשתלב בפיתוח hands on ומגמה זו רק גדלה. ככל שחברות גלובליות מתפתחות בישראל דרישה למנהל שהוא
" Hands On" רק תלך ותעצים.

ככל שעולם הפיתוח ממשיך להתרחב ולחלוש על עולמות ידע ממוקדים יותר הצורך באנשים שיהוו אוטוריטה המקצועית בתחומים ספציפיים שווה כסף, והרבה כסף. טרנד נפוץ יותר בעולם הפיתוח הוא שהמפתחים הבכירים והמנוסים מרוויחים לא פחות מראשי הצוותים שמנהלים אותם ולא נוגעים בקוד עצמו. מגמה זו נרשמת לרוב בפיתוח בשכבות הנמוכות  לרבות Linux Kernel , אלגוריתמים, וכדומה…

עליה בבכירות, האחריות והטייטל

בחברות גדולות קיימים תארים המציינים בכירות והיררכיה של עולם הפיתוח החל מJunior Developer ועד לדרגות הגבוהות ביותר, כמו Principal Engineer המקביל לתואר דירקטור במסלול הניהולי ועד Fellow המקביל לתואר סמנכ"ל. בעלי תארים אלה ייהנו מיוקרה והשפעה רבה על ההתקדמות הטכנולוגית של החברה.

הובלה טכנולוגית עם האצבע על הדופק

 אם החלטתם שכיוון הקריירה שלכם הוא הובלה טכנולוגית תצטרכו לנהל את הקריירה בתבונה רבה ובקור-רוח. שכן תצטרכו להיות בתהליך למידה בלתי פוסק בו אתם מתמחים ומפתחים את המיומנות שלכם בכל רגע נתון ונותנים לניסיון שלכם להיות הערך המוסף שלכם, שמהווה יתרון יחסי על מועמדים מתחרים. יתרון זה יבוא לידי ביטוי בסביבה, שפה, תחום התמחות ועוד.
ככל שתחום ההתמחות יהיה צר יותר כך תהיו שווים יותר לארגון שלכם וכפועל יוצא גם למתחרים.

המעבר לניהול כצומת דרכים בקריירה

אם נדמה את הקריירה שלכם לדרך, ההחלטה לעבור לניהול היא צומת דרכים של ממש, האתגר  מתבטא בכך שלרוב במעלה השביל אין סיבוב פרסה; מרגע המעבר לניהול ישנו קושי רב לחזור לתפקידי "Hands On" הן מבחינת השחיקה,הן מבחינת השלמת הפרטים בזמן שניהלתם לרבות ההתקדמות בסביבות הפיתוח, תוכנות ומגמות השוק, הן מבחינת המצב בו מסתכלים על מועמדים שהיו בתפקיד ניהולי כ Overqualified והן מבחינת כך שהחזרה לקוד לרוב אומרת ירידה בשכר.

"אם אתה האדם החכם ביותר בחדר, כנראה שאתה בחדר הלא נכון"

אם הובלה טכנולוגית היא כיוון הקריירה שאתם מכוונים אליו, התפקיד אותו אתם מבצעים חייב להביא לידי ביטוי את היתרון היחסי שלכם בתחום. ברגע שאתם כבר לא מרגישים את האתגר, לא לומדים דברים חדשים ורואים שעיקר הפיתוח מסתכם עבורכם בשינוי והוספת פיצ'רים למוצר הקיים, אוליהגיע הזמן לחפש מה כן יעשיר אתכם ומהן המשימות שיגרמו לכם ל"שבור את הראש" כמו שאתם כל כך אוהבים.

" אושרו האמיתי של האדם תלוי בהפעלה חסרת מעצורים של כישרונותיו" , אריסטו.

מאמרים נוספים

רגע לפי שאתם עוזבים, תשלחו לנו קו"ח ואנו נדאג לכם למשרה

דילוג לתוכן