כל מה שרציתם לדעת על חיפוש עבודה בהייטק

איך להתנהג בראיון עבודה

ריכזנו עבורכם בדיוק מה לעשות ויותר חשוב מזה מה לא לעשות בראיונות עבודה.

תומר מוסמן

לא פעם מגיעים מועמדים שעונים על כל דרישות התפקיד, עוברים במצמוץ את כל המבחנים המקצועיים ולמרות כל זאת הם נכשלים בראיון עבודה אחד אחרי השני. לרוב הנפילה מתרחשת בשל אי הבנה של הכללים הלא כתובים של האתיקה והנימוס בראיונות עבודה. במיוחד בשביל זה ריכזנו עבורכם בדיוק מה לעשות ויותר חשוב מזה מה לא לעשות בראיונות עבודה.

אנו בחברת ההשמה CPS JOBSמקבלים אחרי כל ראיון פידבק מהחברות המגייסות על ראיון העבודה, לצערנו גם על אירועים חריגים בהתנהלות המועמדים, כל מה שנכתב במאמר זה מבוסס על מקרים אמתיים של טעויות שמועמדים עשו ועלו להם במשרה.
למרות שחלק מהנקודות מוצגות בצורה הומוריסטית, אין לפקפק בחשיבות כל אחד מהחוקים לנימוס ואתיקה בראיון עבודה.

הגיעו בזמן

“The bad news is time flies. The good news is you’re the pilot”
Michael Altshuler

אין תירוצים, יש תוצאות, לא מאחרים לראיון עבודה. תכננו להקדים בכמה דקות, קחו בחשבון את כל המשתנים שיכולים לעכב אתכם: פקקים, אוטובוסים, חנייה, מציאת המשרדים.

קחו טווח ביטחון, תכננו את הדרך ובדקו בדיוק איפה המקום ומה דרך ההגעה האופטימאלית.
עדיף לכם להגיע אפילו חצי שעה לפני ראיון העבודה ולהמתין מחוץ למשרדים ולהיכנס מספר דקות לפני השעה הקבועה.
עם זאת, גם להקדים יותר מדי (חצי שעה ויותר) לא משאיר רושם ראשוני טוב, נקבע לכם להגיע לשעה מסוימת, המראיין פינה את הזמן לשעה זו. בהגיעכם מוקדם מדי אתם מכניסים אותו למצב של אי נוחות, בו הוא צריך להחליט האם לשנות את הלו"ז שלו בשבילכם. גרוע מכך, זה עלול להתפרש למראיינים כאילו אתם נואשים מדי לתפקיד.

התלבשו נכון

“Style is a way to say who you are without having to speak”
Rachel Zoe

רוב מקומות העבודה מצפים שתכבדו את מעמד ראיון העבודה. כמו שלא תגיעו לפגישה עם לקוחות או משקיעים בהופעה מרושלת, כך גם לא לפגישה בה אתם מוכרים את המוצר הכי חשוב עבורכם: את עצמכם.

לכן, נסו להתאים את הופעתכם למה שמקובל בחברה, בדקו ברשתות החברתיות של החברה איך מקובל להתלבש שם והתאימו את הופעתכם לכך. עם זאת, גם אם זה סטארט אפ שכולם מגיעים לא מגולחים בשורטס וכפכפים זכרו שאתם עדיין לא התקבלתם לשם ואתם צריכים לשדר מקצועיות.

צבעוניות מומלצת בבחירת הבגדים לרוב תהיה חולצה או עליונית בצבעים אחידים לא מקושקשים מדי וללא כיתוב גדול מדי על מנת למשוך את תשומת הלב אל הפנים.

למרות ששחור זה מרזה, זה לא אומר שצריך ללבוש רק שחור, זוכרים? ראיון עבודה, לא הופעת רוק כבד.

מאחר ואתם רוצים לשדר נעימות, מומלץ ללכת על גוונים בהירים/ נעימים לעין, למשל צבעי תכלת, או שמנת בשילוב עם מכנסיים כהים/ ג'קט, למעט אם אתם נוטים להזעה מלחץ הראיון או שזומנתם לראיון בתקופת הקיץ וחולצה בהירה תחשוף כתמי זיעה מביכים.

נשים– לא ללבוש מחשוף גדול מדי, לא לבוש צעקני ובלי עודף אקססוריז – less is more בעיקר בראיונות עבודה.

גברים– אלא אם זה ראיון בחדר כושר לעולם אל תגיעו עם מכנסיים קצרות, גופייה או סתם לא מסודרים. מצד שני זה גם לא בר מצווה אז סביר להניח שאין צורך להוציא את חליפת 3 החלקים מהבוידעם. במילה אחת – איזון.

אל תגזימו בבישום

“Perfume is the key to our memories”
 Kate Lord Brown

הגיעו לראיון העבודה רעננים. מומלץ לעשות מקלחת לפני שיוצאים לראיון שכן גם תיראו טוב, המקלחת תרגיע ותנקה את הגוף ואת המחשבות. עם זאת, חשוב מאוד לא להגזים עם הבישום, אתם הולכים לשבת בחדר סגור עם המראיינים, אל תחנקו אותם.

הימנעו מסיגריה לפני הראיון בכדי למנוע ריחות לא נעימים מהפה. אם אתם חייבים לעשן כדי להירגע לפני הראיון קחו אתכם טיק טק להעלים את הריח. לא מומלץ לקחת מסטיק שכן להיות עם מסטיק בפה בראיון עבודה מפגין על חוסר נימוס.

טלפונים על שקט ובתיק

"Cell phones are the latest invention in rudeness"
Terri Guillemets

עוד לפני כניסתכם למשרדים השתיקו או תכבו את הטלפון הנייד. לא משנה כמה השיחה דחופה היא, יכולה לחכות שעה כדי שתתנו את מלוא תשומת הלב לראיון העבודה.
בזמן ההמתנה לראיון, פקידת הקבלה לא צריכה להקשיב לשיחה שלכם. ואוי ואבוי לכם לענות לשיחה בזמן ראיון עבודה. קרה והטלפון צלצל– אל תענו, סגרו אותו מיידית והתנצלו.
כמובן שאת הטלפון אסור להניח על השולחן, נסביר על זה בהרחבה בפרק על "שמירת נגיעה" .

לחצו יד

“The first sentence of a book is a handshake"
Jhumpa Lahiri

לחיצת יד היא מחוות היכרות וכבוד הדדי, אנחנו מבצעים אותה כיום באופן כמעט אוטומטי. חשוב להיות מודעים לתחושה שאתם מעבירים בלחיצת היד. השתדלו שהלחיצה לא תהיה חלשה ומדובללת וגם לא לשבור את ידם של המראיינים.

קחו את חצי הכוס המלאה

"Science may never come up with a better office communication system than the coffee break"
Earl Wilson

מציעים לכם לשתות? זאת הזדמנות מעולה להתחיל בסמול טוק לפני ראיון העבודה עם המראיין, להחמיא על המשרדים או להפגין ידע על החדשות האחרונות ששמעתם על החברה. כך על הדרך תורידו את קצב דפיקות הלב מההתרגשות ותוכלו ליצור רושם ראשוני מוצלח עוד לפני תחילת הראיון.

כדאי לקחת כוס מים, אתם הולכים לשבת בראיון ולדבר,הרבה! תוסיפו לזה את היובש בגרון הנגרם מהלחץ או תשובה שאתם רוצים לחשוב עליה – לגימת מים היא פתרון טוב לבעיות אלו.

ב"לשבת על קפה" יש משהו טקסי של אירוח והרגשה נוחה יותר. עם זאת, אם לא הציעו לכם, אל תדרשו.
שמרו על פשטות, גם אם במשרדים יש מכונת אספרסו משוכללת אל תהיו ספציפיים בדרישותיכם את ה"הפוך,חלש, רותח, מפורק, סוכרזית אחד ובלי קצף" תשתו בבית הקפה עם החברים אחרי ראיון העבודה.

שימרו נגיעה

“Privacy – like eating and breathing – is one of life's basic requirements”
Katherine Neville

אף אחד לא אוהב שאדם זר מתקרב אליו יותר מדי ובטח כאשר מדובר בראיון עבודה. כבדו את המרחב האישי של המראיינים. החל מהימנעות ממגע עם המראיינים פרט ללחיצת היד בתחילת וסוף הראיון. כל הישענות על השולחן רכינה לעבר המראיין והתנהגות מסוג זה עלולה להתפרש כנוחיות יתר ואפילו חוצפה.

החוק שעובד במוזיאונים עובד גם בראיון עבודה- "מותר להסתכל- אסור לגעת" ומדובר בכל אלמנט שנמצא במשרד; החל מצג המחשב של המראיין, שלט המזגן וכל קישוט ומשחק משרדיים על שולחן העבודה. כמה שזה נשמע חסר חשיבות זוהי פריצה למרחב האישי שיכולה להתפרש כחוסר סבלנות, , שעמום מהראיון ואפילו עצבנות יתר.

פלישה למרחב האישי יכולה להתבצע לא רק על ידי התנהגות פיזית אלא גם בעזרת הנחת החפצים האישיים שלכם בסביבת המראיין לדוגמת משקפי שמש*,מפתחות, ארנק, טלפון נייד. לכן מומלץ להגיע עם תיק לראיון העבודה ולהכניס את כל החפצים שלכם לתוכו. בדרך זו, גם תוכלו אתם והמראיין להתרכז אך ורק בשיחה.

*טיפ נוסף הנוגע למשקפי שמש – הנחת משקפי השמש על הראש עלולה גם היא לתת רושם מזלזל, לכן כמו שצוין קודם, שימו בתיק.

שמרו על גישה חיובית

"A bad attitude is like a flat tire. If you don’t change it, you'll never go anywhere"
Unknown

אחת התכונות שמראיינים הכי מחפשים במועמדים היא התשוקה לעיסוקכם וההתלהבות ממקום העבודה או מהתפקיד אליהם אתם מועמדים. גישה יהירה או שידור שעמום בראיון העבודה לרוב לא יזכו אתכם בהמשך תהליך.
כלל נימוס נוסף בראיון עבודה היא גילוי גישה חיובית ואמינות – גישה חיובית מתחילה בהימנעות מאמירת כל דבר שלילי אודות מקומות עבודה קודמים. גם אם התפטרתם בצרחות וזריקת חפצים על הבוס הקודם. זה לא המקום להציג את הכביסה המלוכלכת. אם אתם מדברים ככה על מקום העבודה הקודם, מדוע שלא תלכלכו גם על זה?
עם זאת, חשוב מאוד לא לשקר, אמינותכם היא בין הפקטורים המרכזיים בראיון עבודה. אמרו את האמת אבל בצורה מעודנת.

אנחנו מקווים שכל הטיפים שקיבלתם במאמר זה יעזרו לכם. בכל ספק שיש לכם בתהליך המיון שלכם אתם תמיד מוזמנים לדבר עם צוות הגיוס שלנו שישמח להכווין ולתת לכם טיפים לצליחת הראיונות בדרך לעבודה הבאה.

מאמרים נוספים

businesswoman-breaking-bricks-with-hand

תקרת זכוכית לנשים בהייטק: יש או אין, ואם יש – מי מציב אותה, בעצם?

איזו כותרת גדולה וכמה מטען היא נושאת על כתפיה – ודווקא בהייטק. למה? כי בניגוד לענף הבניה או ההובלות (רק לשם הדוגמה), הייטק לא דורש יכולות פיזיות כלשהן שאפשר להתווכח אם יש או אין לנשים (וכן, יש עוד הרבה שמתווכחים), מה גם שזהו שם כולל לענף שיש בו מגוון עצום של עיסוקים ותחומי עניין, שנדמה כי כל אחד ואחת יכולים למצוא מה לעשות בו.
קרא עוד »
דילוג לתוכן