כל מה שרציתם לדעת על חיפוש עבודה בהייטק

"הוא לא נפל מהכיסא"

אנחנו פוגשים מחפשי עבודה רבים המפספסים הצעות עבודה טובות בשלב זה של הראיון, בו הם צריכים לציין מהן ציפיות השכר שלהם
שתיקת המראיין

או, האם שווה לבקש שכר גבוה מדי ולהסתכן באי קבלה לעבודה?

נתחיל בסיפור קצר על מירב העובדת מספר שנים במקום קבוע כרו"ח ומנהלת כספים. מירב החליטה לסיים את העבודה במקום הנוכחי. יש לה ניסיון עבודה עשיר ומגוון והשכלה מכובדת. היא שלחה אלינו קורות חיים ואנו הפנינו אותה למספר לקוחות אליהם זומנה לראיונות. ראיון אחר ראיון חולפים. היא יוצאת בהרגשה טובה מכל הראיונות. מתרשמת לטובה מהחברות  אך הצעת עבודה- אין! אף לא אחת. פנתה אלינו מירב לייעוץ ושאלה – "מה יכולה להיות הבעיה?"

די מהר, הגענו לשאלה: האם את נשאלת לגבי ציפיות השכר שלך? כן, השיבה מירב. ומה את עונה?  "אני מבקשת ב- 6000 ₪ יותר מהשכר שהרווחתי עד כה",  אני אמנם מוכנה לקבל פחות, אבל מבקשת הרבה יותר כדי שאוכל להוריד מעט בשלב המשא ומתן".

עדיף שתבקשי סכום ריאלי וסביר – אנחנו מייעצים, יש שכר ממוצע לתחום עיסוקך ויש מה שמקובל, וחוץ מזה- יש מנהלים שלא מוכנים להיכנס למשא ומתן כמדיניות, ייעצנו לה.
אבל מדוע? שאלה מירב, כשציינתי בפני המנהל את השכר המבוקש, הוא "לא נפל מהכיסא". הוא אפילו לא מצמץ ולא הזיז שריר בפניו. זה כנראה אומר שהשכר שביקשתי מקובל עליו.

אז מה באמת קורה שם?

אנחנו פוגשים מחפשי עבודה רבים המפספסים הצעות עבודה טובות בשלב זה של הראיון, בו הם צריכים לציין מהן ציפיות השכר שלהם. גם אם הסיבה לא תיאמר במפורש- אנחנו שומעים תגובות כמו: "הבחורה פשוט מנותקת מהמציאות לאור מה שביקשה" או "אנחנו מעסיקים ראש צוות בפחות ולא יכולים לפרוץ את המגבלה" או "לא שמעתי שום גמישות מהמועמד-  אני לא מוכנה לפתוח איתו שוק" ועוד ועוד.

רוב הסיכויים שגם המראיין שלכם לא "יפול מהכיסא". הוא רגיל לשמוע ציפיות שכר בטווחים רחבים, לאחר שראיין אנשים רבים, לתפקידים מגוונים, הוא לא נבהל ולא מופתע- הוא פשוט מעביר ערוץ.

רוב הסיכויים שהמראיין שלכם לא יחשוף את השכר המוצע, כאשר ישמע שציפיות השכר שלכם גבוהות יותר ממה שביכולתו להציע. כאן, הוא יסיים את הראיון ויודיע שישקלו את מועמדותכם וישובו אליכם עם תשובה, ואחר-כך יודיע כי לצערו התשובה שלילית.

במקרה כזה אתם חושבים שאולי נמצאתם לא מתאימים מסיבה אחרת לגמרי. אבל הסיבה האמיתית יכולה להיות שורת המספרים.

העצה של אורית: 
אורית נאור- מנכ"ל CPS JOBS לשעבר אומרת שבמשך 20 שנות עבודתה לא ראתה מראיין ש"נפל מהכיסא" במהלך הראיון
אז לא כדאי לסמוך על תגובה כזו כדי להבין שמה שביקשתם חורג הרבה מעבר למה שמוכנים לשלם.
1. הגיעו מוכנים מראש לשאלת ציפיות השכר:
  • חפשו מידע על החברה ועל המשרה המוצעת באתר החברה או באתרים אחרים.
  •  חפשו חברים או מכרים שעובדים/עבדו בחברה ויכולים לספר על המשכורות האפשריות.
  • בדקו מהו השכר הממוצע לתפקיד אותו אתם מחפשים  דרך סקרי שכר המפורסמים באינטרנט.
  • מידה והגעתם לראיון דרך חברת השמה, שאלו את רכזת הגיוס לגבי השכר המוצע.
2.  החליטו מהו השכר שיספק אתכם בהשוואה למספר פרמטרים:
א.  מצב שוק התעסוקה – כמה זמן אתם מחפשים עבודה ומהן ההצעות הקיימות בשוק.
ב.  התייחסו לחבילת התנאים כולה- כולל ימי חופשה, הפרשות סוציאליות על השכר, השקעת המעסיק בעובד- ברמת הדרכות, רווחה וכד'.
ג.  טווח השכר המקובל בתחום.
ד.  שכר שיגרום לכם להישאר באותה רמת חיים או להעלות אותה.
ה.  אל תבקשו הרבה יותר ממה שהרווחתם. אתם עלולים להסס כאשר תתבקשו להראות תלוש שכר אחרון (מקובל בחברות מסוימות ובארה"ב נפוץ ביותר) או כאשר תתבקשו להצהיר לגבי השכר האחרון שלכם ואם, במקרה, המראיין שלכם מכיר מישהו בחברה שהעסיקה אתכם (מנהלי משאבי אנוש עושים זאת אחד עם השני) הנושא ייבדק ואתם עלולים להיתפס כבלתי אמינים.

3.  במהלך הראיון:

א.  כשאתם מגיעים לראיון ראשון והמראיין שואל: האם יש לך שאלות? לא רצוי לשאול לגבי השכר. אינכם יודעים עדיין אם מעוניינים לגייס אתכם, או מה התשובה, או מה בדיוק תוכן התפקיד- כך שאם תשאלו שאלה לגבי השכר, זה ייראה תלוש ולא במקום בשלב זה.

ב.  גם אם נשאלתם ישירות, נסו להתחמק מתשובה לגבי השכר האחרון שלכם, ניתן להשיב: "מהו השכר שהחברה מציעה?" או "אינני רוצה שתשפטו אותי על פי גובה השכר הקודם שלי. זה לא רלוונטי" (וזו האמת, גם במצב שהרווחתם שכר גבוה, כי זה מה שהיה נכון לאותה תקופה או לתפקיד שמילאתם, וכרגע אתם מעוניינים בתפקיד אחר, או השוק אחר) או "הייתי רוצה לדון בשכר מבלי להתייחס לשכרי הקודם משום שזו הסיבה שאני מחפש כרגע עבודה חדשה".

ג.  אם נשאלתם לגבי הציפיות שלכם: כדאי לציין את השכר שאתם מעוניינים בו- ברמת טווח ולא כמספר. נניח: "אני מצפה להרוויח בין 16-20 תלוי בתנאים ובחבילה". כך נשאר פתח למשא ומתן, ולהצעה מתאימה מהמעסיק.

ד.  לפני שאתם מבקשים שכר כלשהו בדקו אם יש תקציב/תקן לשכר. בחברות גדולות, בחברות גלובליות ובמשרדי ממשלה- יש לכל תפקיד תג- שכר. גם אם אתם מעולים בעבודתכם ובעלי המלצות מצוינות לא ניתן יהיה לשלם לכם יותר.

ה.  כדאי לזכור שבנוסף לשכר יש תנאים סוציאליים, הטבות ותוספות שאינן כלולות בו כגון: שעות עבודה- ותשלום פר שעות נוספות, קרן פנסיה, קרן השתלמות, רכב, חניה, סבסוד ארוחות, החזר הוצאות טלפון וכד. הטבות אלה בעלות ערך כספי לא מבוטל, וכאן, המעסיק גמיש יותר ויהיה מוכן לאפשר יותר. כדאי לשקול את החבילה כולה ולהתגמש בשכר בתמורה להטבות אלו.

לכן, מירב- בפעם הבאה, התכונני לשיחת השכר ואל תצפי לראות מנהלים שנופלים מכיסאות!

בכתבה הבאה: משא ומתן לגבי שכר צריך לבצע בצורה מאוד מעודנת וחכמה.

מאמרים נוספים

רגע לפי שאתם עוזבים, תשלחו לנו קו"ח ואנו נדאג לכם למשרה

דילוג לתוכן