TopSearches

Minimize

Text/HTML

Minimize

דף הבית > מאגר מידע > מאמרים > החוש האישי לרושם ראשוני

SearchResultTitle

Minimize

החוש האישי לרושם ראשוני

GoBackPage

Minimize
חזרה לעמוד הקודם

מאמרים - VIEW

תומר מוסמן

 

כבר שנים שמתקיים ויכוח בין חוקרים מהו משך הזמן בו נקבע הרושם הראשוני בראיון עבודה האם מדובר בשניות בודדות, או במספר דקות? למעשה זה לא כל כך משנה,מכיוון שהמסקנה משותפת - מדובר בפרק זמן קצר מאוד שיש לנו בכדי להשאיר חותם חיובי שעל בסיסו יבנה המיתוג המקצועי שלכם.

אז איך לנצל את הדקות הראשונות כדי להשאיר רושם ראשוני שילווה אתכם לאורך הראיון?
מאחר וההתרשמות מכם נקבעת כמכלול החלטות מודעות ובלתי מודעות הנגרמות מחמשת החושים, ריכזנו לכם את הטיפים המרכזיים של עשה ואל תעשה תחת כל אחד מהם.

 

ראייה

 

לפני שאתם נעמדים מול המלתחה ומתחילים להפוך את כל הארון, להתאים צבעים ולדגמן את אופנת חורף 2015, תבינו לאן אתם הולכים. חשוב להתאים את הביגוד לתרבות הארגונית במקום בו אתם מתראיינים. קוד הלבוש במשרד רו"ח לעומת חברת סטארט אפ הוא שונה לחלוטין.
לא בטוחים? פתחו את עמוד הFacebook\LinkedIn של החברה, ב-99% מהעמודים יש תמונות מחיי המשרד. ככה תדעו מה יכול להתאים יותר.

 

מספר דגשים כלליים שתמיד נכונים, בלי קשר לסוג החברה:

 

· חולצה או עליונית בצבעים אחידים לא מקושקשים מדי וללא כיתוב גדול מדי –כך תמשכו את תשומת הלב אל הפנים.

· למרות ששחור זה מרזה, זה לא אומר שצריך ללבוש רק שחור, זוכרים? זה ראיון עבודה, לא הופעת רוק כבד.

· מאחר ואתם רוצים לשדר נעימות, מומלץ ללכת על גוונים בהירים/ נעימים לעין, למשל צבעי תכלת, או שמנת בשילוב עם מכנסיים כהים/ ג'קט.

· זאת למעט אם אתם נוטים להזעה מלחץ הראיון או שזומנתם לראיון בתקופת הקיץ וחולצה בהירה תחשוף כתמי זיעה מביכים.

 

נשים- לא ללבוש מחשוף גדול מדי, לא לבוש צעקני ובלי עודף אקססוריז – less is more בעיקר בראיונות עבודה.

 

גברים- גם אם זה הסטארט אפ הכי צעיר בעולם, שיש בו כלבים מטיילים במשרד וחדרי פלייסטיישן, זכרו שאתם באים לראיון עבודה ולא לים. לעולם אל תגיעו עם מכנסיים קצרות, גופייה או סתם לא מסודרים. מצד שני זה גם לא בר מצווה אז סביר להניח שאין צורך להוציא את חליפת 3 החלקים מהבוידעם. במילה אחת – איזון.

 

שמיעה

 

מה המראיין מצפה לשמוע? ראיון עבודה היא סיטואציה מלחיצה ומרגשת. לא פעם נתקלנו בסיטואציה שמרוב התרגשות המילים לא יוצאות מהפה. את ההתרגשות הזאת אפשר למזער בכך שתתאמנו על פיץ' המכירה העצמית שלכם ובעיקר המשפטים הראשונים שאתם מספרים אודותיכם. תתאמנו עם חברים או מול המראה על תחילת הראיון שאר הראיון יזרום כבר לבד.

 

השתמשו במילות מפתח מעולם התוכן של התפקיד ומדרישות התפקיד והדגישו אותם במהלך ראיון העבודה- כך תשדרו מקצועיות, במיוחד לאנשי הHR שסביר להניח שאתם מבינים בתפקיד יותר מהם. תבינו שמי שלא מבין במקצוע שלכם מחפש למלא את ה checkbox של יש או אין למועמד את הכישורים האלו.

 

זה לא רק מה אתם אומרים, זה גם איך שאתם אומרים את זה – נסו להביע התלהבות ממקום העבודה ולהראות תשוקה למקצוע שלכם. לעולם יעדיפו מועמד שאוהב את מה שהוא עושה ולא מועמד משמים, שירדים את המראיין בנתונים יבשים. גם פה, שמרו על מידתיות, אין צורך לעשות הצגת קרקס.

 

טלפונים ניידים – עוד לפני כניסתכם למשרדים עצרו ושימו את הנייד על שקט או שאפילו יותר טוב - תכבו. לא משנה כמה השיחה דחופה היא יכולה לחכות שעה כדי שתתנו את מלוא תשומת הלב למשימה הזאת.
קצת נימוס, אם אתם ממתינים לראיון ליד פקידת הקבלה היא לא צריכה להקשיב לשיחה שלכם.
כלל אצבע נוסף בנוגע לטלפונים -לעולם אל תניחו את הטלפון על שולחן הראיון, במודע או לא במודע אתם משדרים נוחיות מוגזמת ונכנסים למרחב האישי של המראיין.

 

מישוש/ מגע

 

מחקרים ומאמרים רבים יורו לכם על "שפת גוף נכונה" בראיון עבודה, אבל האמת ששפת הגוף שלכם היא חלק מהאישיות והאופי שלכם. גם אם תאמצו כל טיפ שאי פעם קראתם, שינוי אופי שפת הגוף שלכם היא משימה שתגזול מכם הרבה יותר מדי ריכוז ומאמץ, למעשה רק תגרום לכם להתמקד בטפל ולא בעיקר שהוא בעצם...השיח.

נקודות קטנות שכן שווה להשתדל עבורם:

· כשאתם מתיישבים התיישבו זקוף.

· הקפידו לחייך ולשדר חיוביות – אך לא חיוך מאולץ או מוגזם מדי.

· להוציא את הידיים מהכיסים... ולא, לא בשביל לשלב אותם, אתם רוצים לשדר פתיחות.

· הגישו לכם יד ללחיצת יד- תנסו שהלחיצה לא תהיה חלשה ומדובללת וגם לא לשבור את ידם של המראיינים.

 

ריח

חשוב להגיע לראיון העבודה רעננים. לכן, לעשות מקלחת לפני שיוצאים לראיון זה טיפ נהדר, שכן גם תיראו טוב, המקלחת תרגיע ותנקה את הגוף ואת המחשבות. עם זאת, חשוב מאוד לא להגזים עם בישום, אתם הולכים לשבת בחדר סגור עם המראיינים, אל תחנקו אותם.

מעשנים? הימנעו מסיגריה ממש לפני הראיון בכדי למנוע ריחות לא נעימים מהפה. אם אתם חייבים לעשן כדי להירגע לפני הראיון קחו אתכם טיק טק להעלים את הריח (לא מומלץ לקחת מסטיק שכן להיות עם מסטיק בפה בראיון עבודה מפגין על חוסר נימוס).

 

 

טעם

 

מציעים לכם לשתות? זאת הזדמנות מעולה להתחיל בסמול טוק לפני ראיון העבודה עם המראיין וקצת להוריד את קצב דפיקות הלב.
כדאי לקחת כוס מים, אתם הולכים לשבת עכשיו ולדבר...הרבה! תוסיפו לזה את היובש בגרון הנגרם מהלחץ או תשובה שאתם רוצים לחשוב עליה- שלוק מים הוא הפתרון לכל הבעיות האלו.

 

 

הסופר אנדרו קרומי אמר פעם "הרושם הראשוני הוא האמת, כל שבא אחרי הוא תירוץ של הזיכרון"
אמצו את הטיפים שקיבלתם במאמר זה בכדי לנצל את חלון ההזדמנות הקטן הזה. תיצרו  רושם ראשוני שילווה אתכם לאורך כל הראיון ובשאיפה גם לאורך כל התפקיד הבא שלכם.

 

 

 

*Images courtesy of Chaiwat, Pixomar , stockimages ,patpitchaya,Gualberto107  at FreeDigitalPhotos.net